۳۱ شهریور ۱۳۸۸

هاشمی رفسنجانی از توافقات پنهانی پرده برداشت؟

اجلاس مجلس خبرگان رهبری روز سه شنبه، 31 شهریور، پس از یک ماه تاخیر نشست سه روزه خود را آغاز کرد و با سخنرانی افتتاحیه اکبر هاشمی رفسنجانی به نظر می رسد که در روزهای اخیر توافقات پشت پرده ای بین وی و رهبر جمهوری اسلامی صورت گرفته است.

آقای رفسنجانی در بیشتر بخش های سخنرانی خود به «اظهارات اخیر» آیت الله علی خامنه ای اشاره کرد و آن را مسیر حل مشکلات و حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران دانست که کشور را در بحران و بی ثباتی فرو برده است.

وی به طور مشخص به یک خبر اشاره کرد و آن اینکه «افراد خیرخواه و با تجربه در حال تنظیم متنی برای برون رفت از وضعیت فعلی هستند.» سخنرانی رفسنجانی اینجا

با این حال رییس مجلس خبرگان رهبری که در ماه های اخیر وی و خانواده اش به شدت مورد حمله تندروهای اصولگرا قرار گرفته اند به راهکارهای پیشنهادی برای حل بزرگترین بحران سیاسی پس از انقلاب و زمان انتشار این «متن» اشاره ای نکرد.

به نظر می رسد گمانه زنی های پس از سخنرانی رهبر جمهوری اسلامی ایران در نماز عید فطر حکومتی اکنون به حقیقت پیوسته است که در آن گفته شده بود بخشی از اظهارات آیت الله خامنه ای برای دلجویی از هاشمی رفسنجانی و همچنین مصون نگهداشتن فرزندان او از تعقیب قضایی بوده است.

رهبر ایران در سخنان خود در مراسم عید فطر گفت که اظهارات بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری در مورد دیگران قابل استناد نیست و به نظر می رسد اشاره مستقیم وی به اعترافاتی بود که این افراد علیه نقش اکبر هاشمی رفسنجانی و فرزندان او بویژه مهدی هاشمی در نا آرامی های انتخاباتی ابراز کرده بودند. سخنرانی آیت الله خامنه ای اینجا

بی تردید تغییرات اخیر در لحن آیت الله خامنه ای که در سه ماه گذشته خواستار سرکوب شدید معترضان شده بود و همچنین سخنان آقای رفسنجانی در باره تلاش برای برون رفت از بحران فعلی، حاکی از عمیق تر شدن نگرانی و ترس روز افزون نظام جمهوری اسلامی ایران از دامنه و شدت اعتراض های جنبش سبز است.

به رغم بازداشت بیش از چهار هزار نفر، کشته شدن نزدیک به 72 نفر، برگزاری پنج دور دادگاه های متهمان به ایجاد «اغتشاش»، حملات همه جانبه به میر حسین موسوی، مهدی کروبی و محمد خاتمی، رهبران جنبش سبز از سوی رسانه های دولتی و رادیو و تلویزیون ایران و محدودیت های برپایی تجمع و راهپیمایی، اعتراض ها همچنان ادامه دارد و مراسم روز قدس نشان داد که جنبش سبز تا دستیابی به اهداف خود ساکت نخواهد نشست.

اکنون این پرسش مطرح است که جمهوری اسلامی ایران قصد دارد چه امتیازات احتمالی به مخالفان خود پیشنهاد کند؟

آیا صرف عدم انتشار اسامی بازداشت شدگان یا آزادی قطره ای آنها می تواند در این زمینه راهگشا باشد؟ اینکه ساعاتی از برنامه های صدا و سیما به مخالفان اختصاص یابد- که به نظر نگارنده امری بعید است- قادر است به تلطیف فضا کمک کند؟ آیا محاکمه عوامل سطح پایین حوادث بازداشتگاه کهریزک و کوی دانشگاه تهران، آن در یک روند قضایی بسیار طولانی و فرسایشی می تواند آبی بر آتش مخالفان بریزد؟

به نظر می رسد که اهداف و خواسته های جنبش سبز با آنچه که در روزهای اولیه پس از انتخابات ریاست جمهوری خواستار آن بود بسیار تفاوت کرده است. اگر در آن زمان ابطال انتخابات مهمترین خواسته معترضان بود، با روند سرکوب ها و هزینه های بسیاری که در سه ماه گذشته بر جامعه ایران تحمیل شده است، مطالبات مردم ایران بسیار بالا رفته و باید امتیازهای زیادی از سوی نظام جمهوری اسلامی به مخالفان داده شود.

این امتیازها می تواند به صورت کوتاه مدت و درازمدت برنامه ریزی شود.

در میان مدت خواسته معترضان کنار گذاشته شدن دولت محمود احمدی نژاد از قدرت، محاکمه عوامل سرکوب و کشتار معترضان، به پای میز محاکمه کشاندن متهمان اصلی و رده بالای حوادث کهریزک و کوی دانشگاه، آزادی تمام بازداشت شدگان و اعاده حیثیت از آنها، دلجویی از خانواده های کشته شدگان و بازداشتی ها و برخورد با رسانه های حکومتی که نقش مهمی در تنش آفرینی ایفاء کردند.

در درازمدت باید نظام تصمیم گیری در ساختار قدرت سیاسی و اقتصادی به نفع نهادهای انتخابی شاهد تغییرات اساسی باشد؛ قوانین انتخاباتی به سود مشارکت بیشتر مردم تغییر کند؛ رسانه های دولتی در اختیار همه گرایش های سیاسی و قومی قرار گیرد و نه یک جریان سیاسی خاص؛ سد سانسور و محدودیت های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی شکسته شود و در نهایت قانون اساسی به سود یک جامعه مدنی پویا و قدرتمند اصلاح شود.

  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • StumbleUpon
  • Donbaleh
  • Technorati
  • Balatarin
  • twitthis