۱۱ آذر ۱۳۸۸

گفت و گوی تلویزیونی احمدی نژاد و اطلاعات سرشار از «غلط»

محمود احمدی نژاد، رییس دولت دهم، سه شنبه شب، 10 آذرماه، در یک گفت و گوی تلویزیونی با شبکه اول سیما شرکت کرد و از سوی مرتضی حیدری، مجری برنامه، مورد مصاحبه قرار گرفت؛ مصاحبه گری که خودش به احمدی نژاد خط می داد که چگونه صحبت کند. از جمله اینکه در گفت و گو با ریس دولت دهم گفت: «آنها (غربی ها) در پای میز مذاکره هم سعی در منزوی معرفی کردن ملت ایران دارند.»

احمدی نژاد در این گفت و گو مانند بسیاری از مصاحبه های اختصاصی با تلویزیون به طور یکطرفه و با لحنی «کودکانه» به بیان حرف های تکراری و در اغلب موارد همراه با آمارهای همیشه «اشتباه» خود پرداخت. متن کامل

در زیر به پاره ای از فرازهای سخنان وی که سرشار از اطلاعات غلط و اظهار نظرهای مبهم و بی سند است پرداخته می شود:

* وی در سخنان خود جمعیت ونزوئلا را 9 میلیون نفر اضافه اعلام کرد و گفت که این کشور 35 میلیون نفر جمعیت دارد.

* دوم اینکه به جمعیت بولیوی دو تا سه میلیون نفر اضافه کرد و گفت بین 12 تا 13 میلیون نفر است، در حالی که جمعیت این کشور زیر ده میلیون نفر است.

* سوم اینکه گفت «سه ساعت با هوگو چاوز» نشست خصوصی داشته است که «به طور زنده از شبکه هاي تلويزيوني پخش مي شد.» معلوم نیست که نشست خصوصی چطور می تواند از دوربین های تلویزیونی پخش شود و هنوز هم «خصوصی» باشد.

* آقای احمدی نژاد همیشه عادت دارد که آمارهای موفقیت دولت خود را به صورت اغراق آمیز مطرح کند و زمانی که به شمار مخالفان و یا آمارهای دیگران می رسد آن را به اندازه ای پایین می آورد که به چشم نیاید. وی در این مصاحبه گفت: در اعتراض ها علیه سفرش به برزیل، « 40- 50 نفر بيشتر جمع نشدند که واقعاً ترحم برانگيز بود».

این در حالی است که اعتراض ها از روز قبل از سفر وی و همچنین همزمان با حضور او در برزیل جریان داشت و در هر کدام از آنها، حداقل هزار نفر حضور داشتند. عکس ها و گزارش های آن در خبرگزاری های بین المللی و روزنامه های جهان وجود دارد از جمله اینجا.

* افتخار آقای احمدی نژاد این است که «رییس جمهور بوليوي خيلي قوي از ايران صحبت کرد» یا وقتی می گوید که قدرت های جهانی «نگران پيشرفت علمي ایران هستند» به گفته او، «همه از اين صحبت شادمان شدند، دست زدند و آقاي چاوز هم خوشش آمد.»

* این جمله هم شاهکاره و مشخص نیست داشتن «زندگی ساده» و «فعال بودن عناصر مستکبر در برزیل» چه ربطی با هم دارند: «احمدي نژاد گفت: با اينکه آقاي لولا زندگي ساده و مردمي در برزيل دارد اما عناصر صهيونيست و مستکبر در آنجا فعالند و به دولت برزيل فشار وارد مي کنند.»

* رییس جمهور ایران می گوید: «عده ای از کشورها برای ما پیغام فرستادند که به ما فشار آوردند (برای تصویب قطعنامه آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه ایران) و ما هم گفتیم اشکال ندارد ما مشکلی نداریم و مشخص شد طرف کشور ما عده ای هستند که تهدید شده اند.» این گونه حرف زدن فقط ویژه آقای احمدی نژاد است تا ضعف دیپلماسی دولت خود را پنهان سازد. ولی وی پاسخ نمی دهد چرا روسیه و چین که قطعا تهدید نمی شوند به رغم میلیاردها دلار قرارداد تجاری با ایران، به قطعنامه آژانس رای مثبت می دهند.

اینجا آقای احمدی نژاد کمی جسارت به خرج داده و می گوید: «روسیه اشتباه کرد. روسیه تحلیل درستی از شرایط امروز ندارد. شاید بر اساس اطلاعاتی که درست نیست به آن طرف رفت.» این اظهار نظر رییس جمهور ایران در حالی بیان می شود که روسیه از سال 2006 به سه قطعنامه تحریمی شورای امنیت علیه ایران رای مثبت داده است و اخیرا نیز گفته است: در صورتی که دیگر کشورها به تحریم علیه ایران بپیوندند با آن مخالفت نخواهد کرد.

* احمدی نژاد: « ایران رابطه با دلار را کاهش داد و پس از آن بسیاری از کشورها نیز همین کار را انجام دادند که با این کار اقتصاد آمریکا زمین می خورد. برخی از اقدامات ما مسیر غربی ها را برای آسیب زدن به ما کج کرد و اهداف آنها را به هم ریخت.» این اظهار نظر رییس دولت دهم بخشی دیگر از تخیلات روزمره وی است. بد نیست در این زمینه به سخنان رییس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران توجه کنیم که گفته است: «از محل تبدیل دلار به یورو، ایران پنج میلیارد دلار سود کرده است.» اینجا.

حتی اگر این ادعا از سوی منابع مستقل تایید شود چنین رقمی چگونه می تواند اقتصاد بزرگ آمریکا را زمین بزند؟ آقای احمدی نژاد در باره خبر تبدیل دلار به یورو از سوی کشورهای دیگر طبق معمول سندی رو نمی کند.

  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • StumbleUpon
  • Donbaleh
  • Technorati
  • Balatarin
  • twitthis