۶ خرداد ۱۳۸۵

عصر رادیو های تک موج در ایران

روزنامه اسرائیلی جروزالم پست در سایت اینترنتی خود تهدید ایران علیه این کشور را به صورت گسترده ای پوشش داده و صفحات ویژه ای را به این موضوع اختصاص داده است

در بالای این سایت آگهی افقی به چشم می خورد که پرچم ایران و تصویر احمدی نژاد در آن قرار داده شده و تیتر آن نیز این است : " تهدید ایرانی ". علاوه بر پوشش گزارش ها و اخبار مربوط به ایران در این سایت که امروزه در تمام رسانه های خبری دنیا به صورت کامل منعکس می شود ، بخش های تحلیلی و تصویری مفصلی درباره وقایع درون ایران نیز آمده است. به عنوان نمونه در یکی از این بخش ها بیوگرافی و گزیده اظهارات احمدی نژاد درباره اسرائیل آمده است. در بخش های دیگر می توان اطلاعاتی درباره تاریخ و سایت ایران ، وبلاگ ها ی ایرانی ، سرمقاله ها و یادداشت ها در روزنامه های مهم ایران ، کاریکاتور های احمدی نژاد و تصاویر ایران را مشاهده کرد.

نگاهی به تبلیغات این روزنامه اسرائیلی نشان می دهد زمانی که اصل بر آگراندیسمان کردن خطر یک کشوری باشد استفاده از ابزارهای تبلیغی به بهترین شکل آن نمود پیدا می کند. حال این وضعیت را با تبلیغات در ایران مقایسه کنید.آسان ترین راه در رسانه های ایرانی و بویژه رادیو و تلویزیون دولتی، دادن فحش و شعار مرگ بر آن کشور و استفاده از بدترین روش های تبلیغی برای مقابله با آن تهدید است که خود ضد تبلیغ است.

استفاده از روش های تبلیغی که خواننده را به صورت غیر مستقیم تحت تاثیر قرار دهد امروزه امری پذیرفته شده در جهان به شمار می رود ولی در کشورهایی چون ایران که سطح فهم و شعور مخاطبان همیشه دست کم گرفته می شود دستگاه های تبلیغاتی از ساده ترین و بی زحمت ترین شیوه ها برای القاء پیام های خود به مخاطبان بهره می جویند بی آنکه تاثیر زیادی بر افکار عمومی داشته باشد.

دم دست ترین این موضوعات مسئله بحران هسته ای است که هنوز برای بسیاری از مردم ایران مشخص نیست چرا کشور باید این همه هزینه پرداخت کند ولی شاهد دستاورد ملموس و مثبتی نیز نباشد. تنها شعاری که همواره در بوق و کرنا می شود این است که " انرژی هسته ای حق مسلم ماست ". آیا دستگاه تبلیغاتی کشور توانسته دلایل قانع کننده ای بیاورد که چرا انرژی هسته ای حق مسلم ماست و بدینوسیله مخاطبان خود را اقناع کند؟ نگاهی به روندعملکرد رسانه های ماه های گذشته خلاف این مسئله را نشان می دهد . به نظر می رسد تبلیغات یکطرفه حکومتی جای خود را بر اصل اقناع پذیری افکار عمومی داده است که به نوعی باز آفرینی عصر رادیو های تک موج در پشت دیوار آهنین اروپای شرقی سابق است.
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • StumbleUpon
  • Donbaleh
  • Technorati
  • Balatarin
  • twitthis