۱۳ تیر ۱۳۸۶

پرس تی وی و زنان دکولته پوش

شبکه پرس تی وی به عنوان کانالی تلویزیونی که از سوی صدا و سیمای ایران روز یازدهم تیرماه ۱۳۸۶ کار خود را آغاز کرد، عزم جمهوری اسلامی برای تبلیغ دیدگاه و ارزش های خود را به نمایش گذاشت

این شبکه با سخنان محمود احمدی نژاد راه اندازی شد و وی در سخنان خود هدف از برنامه های این شبکه را رساندن صدای ملت های مستضعف به دیگران اعلام کرد.

بدون تردید، آنچه که انقلاب اطلاعاتی جدید را در دنیا شکل داده است سرعت اخبار و تنوع منابع خبری است که باعث شده تا مخاطبان امکان انتخاب های بیشتری برای برآورده ساختن نیازهای خود داشته باشند.

از این روست که رقابت گسترده ای در میان رسانه های دیداری و شنیداری و حتی مکتوب در جریان است تا بخش بزرگتری از بازار اطلاع رسانی و سرگرمی را به خود اختصاص دهند.

ورود یک رسانه جدید در عین حال که باعث تنوع بخشی بیشتر به منابع خبری خواهد شد عرصه رقابت را تنگ تر خواهد کرد.

ایران در سال های اخیر سعی کرده که انحصار خبری را در عرصه رسانه های بین المللی درهم شکند و از این رو، اقدام به راه اندازی شبکه های رادیویی و تلویزیونی مختلف از قبیل سحر کرد به دلیل بافت ایدئولوژیک آنها عملا راه به جایی نبرد و شکست خورد.

تجربه موفق الجزیره که با بهره گیری از خبرنگاران حرفه ای، بودجه کلان شیخ نشین قطر و استقلال واقعی توانست در دنیای عرب جایی مهم برای خود باز کند سبب شد تا این الگو از سوی مسئولان جمهوری اسلامی با راه اندازی شبکه العالم سرمشق قرا گیرد.

رویکرد مقامات ایران نیز در این زمینه، در اختیار داشتن تریبونی برای رساندن صدای خود به دنیا و تاثیر رسانه ای بر افکار عمومی جهان عرب بود که با سخنان آتشین محمود احمدی نژاد درباره اسراییل تقویت می شد.

اکنون که الجزیره، شبکه انگلیسی زبان خود را راه اندازی کرده است، مقامات جمهوری اسلامی بار دیگر دست به کار شده و با تاسیس شبکه « پرس تی وی» در صددند تا رقبایی چون سی ان ان و بی بی سی را به چالش بکشانند.

اما در این رابطه چند نکته شایان توجه است. نخست آنکه میزان استقلال شبکه انگلیسی زبانی چون پرس تی وی تا چه اندازه است و قرار است آن خط مشی ای که رییس جمهوری ایران برای آن ترسیم کرده است دنبال کند یا در مسیر کار خود استقلال عمل نشان دهد؟

در صورت دنبال کردن خط مشی ارائه شده، بحث «استقلال» محلی از اعراب ندارد و در صورت استقلال و حرفه ای گری، اهداف پایه گذاران آن تامین نخواهد شد. چرا که مخاطبان بدنبال شنیدن نظرات ایدئولوژیک نیستند بلکه برای آنچه اهمیت دارد، دسترسی سریع به اخبار و صحت آن است. لذا به نظر می رسد این تناقض در آینده دامن پرس تی وی را خواهد گرفت.

دوم آنکه چگونه می توان شبکه ای را برای مخاطب خارجی راه اندازی کرد که در نمایش تصاویر و زیر پا گذاشتن خط قرمزهای جمهوری اسلامی آزادی کامل دارد ولی همزمان اجازه پخش در داخل نداشته باشد. این درحالی است که آستانه تحملی که برای این شبکه تعریف شده است برای رسانه های داخلی وجود ندارد و آنها با کوچکترین بهانه ای به محاق توقیف می روند.

نگارنده در شب دوم راه اندازی این شبکه شاهد بود که تصاویر نمایش داده شده از پرس تی وی که در قالب پخش گزارشی درباره روسیه صورت گرفت بر طبق اصول و معیارهای شرعی علمای جمهوری اسلامی و قوانین دست وپاگیر رسانه ای ایران «حرام » به شمار می رود.

شاید اگر ذره ای از تصاویر زنان دکولته پوش با لباس های توری یا دختران گیتار زن نمایش داده شده در این برنامه، در رسانه های ایران پخش می شد، چه بحران هایی که رخ نمی داد و چه اعتراض های غلاظ و شدادی که صورت نمی گرفت. چه بسا پخش کنندگان چنین تصاویری باید روزها و شب های بسیاری را در زندان انفرادی می گذراندند تا نوبت دادگاه آن برای پاسخگویی به «اعمال منافی عفت» خود فرا برسد.

شاید قضاوت برای ارزیابی چنین شبکه ای زود باشد و باید منتظر روزهای آینده بود که میزان موفقیت آن را سنجید ولی بدون تردید عملکرد چنین شبکه هایی زمانی آشکار خواهد شد که نگاه آنها به بحران های دامنگیر جمهوری اسلامی از قبیل پرونده اتمی، وضعیت حقوق بشر و شورش های مقطعی مورد رصد قرار گیرد.

این هم نمونه ای از یک گاف بزرگ در پرس تی وی. اینجا کلیک کنید.

  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • StumbleUpon
  • Donbaleh
  • Technorati
  • Balatarin
  • twitthis

1 نظر:

jahandar گفت...

سلام، تمام کشورهایی که سالهاست نیروی اتمی‌ استفاده میکنند تصمیم گرفتند که تا ۱۵ سال دیگر از این بهره برداری دست بکشند. آلمان ، ژاپن، هند و غیره. دنیا دنبال بهره بردار از نیروی خورشید، با د ، امواج دریا و اینکه چگونه میشود این دنیا را حفظ کرد،هست. به نظر میاید که ما فقط دنبال تخریب دنیا و ادمهایش هستیم. من فدایی امام هستم و انشا‌الله روزی تمام انسانهای این دنیا عین ما مسلمان شیعه خواهند شد اما آیا آن روز دنیایی وجود خواهد داشت؟ بهانه انرژی اتمی‌ و یا حتی استقفرلله وعده امام زمان فقط برای سرگرمی ما مردم هست تا آقای احمدی‌نژاد و فامیلهاش بتوانند به راحتی‌ دزدی بکنند.