۱ شهریور ۱۳۸۹

اظهارات اخیر خامنه ای؛ برهم خوردن بازی اصولگرایان به نفع احمدی نژاد

آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز یکشنبه در دیدار با «جمعی از دانشجویان» تلاش کرد تا چهره ای بی طرفانه در وقایع سیاسی ایران از خود نشان دهد ولی در لابلای سخنان خود بار دیگر در زمینه دعوای میان مجلس و دولت، به نحو بارز و آشکاری از دولت محمود احمدی نژاد حمایت کرد و نمایندگان و بویژه رییس مجلس را به صورت تحقیرآمیزی مورد عتاب قرار داد. متن سخنان رهبر ایران  
رهبر ایران در سخنان خود «با انتقاد از اقدام مسئولان در علنی کردن اختلافات افزودند: در این باره تذکر جدی داده شده است.»  
اشاره آیت الله خامنه ای به مواضع اخیر علی لاریجانی است که دولت محمود احمدی نژاد را به باد انتقاد گرفته و وی را به قانون شکنی متهم کرده بود. لاریجانی حتی مصوبه های مجلس را که از سوی محمود احمدی نژاد نادیده گرفته می شد راسا ابلاغ رسمی کرد. 
به نظر می رسد این «تذکر» آن قدر جدی بوده است که سبب شد تا علی لاریجانی هفته گذشته و پس از شش ماه وقفه، به سرعت جلسه سران قوا را برگزار کند و در آن وی و برادرش، رییس قوه قضاییه، از لزوم تعامل با دولت سخن بگویند، چرا که مجلس و قوه قضاییه با روی کار آمدن صادق لاریجانی، مدنآاساسا هیچ مشکلی با یکدیگر نداشتند.
علی لاریجانی همچنین روز یکشنبه در آغاز جلسه علنی مجلس خواستار همدلی و صمیمیت میان مجلس و دولت شد. بدیهی است که «تذکر جدی» آیت الله علی خامنه ای در این زمینه، کفه ترازو را به نفع دولت احمدی نژاد سنگین کرده است.
در این زمینه نکته مهم دیگری در سخنان آیت الله خامنه ای به چشم می خورد و آن حمایت تلویحی از تجمع هواداران دولت تحت نام دانشجویان بسیجی، مقابل مجلس شورای اسلامی بر سر موضوع وقف دانشگاه آزاد اسلامی بود.
در این تجمع که اول تیرماه برگزار شد، افراد حاضر که از سوی نمایندگان هوادار دولت حمایت می شدند شعارهایی چون «ننگ ما، ننگ ما، رئيس مجلس ما»، «مجلس لاريجاني تو مشت رفسنجاني»، «خانه ملت وقف جاسبي»، «جاسبي خيانت مي كند مجلس حمايت مي كند» سر دادند و مهمتر از همه اعلام کردند که مجلس را به توپ خواهند بست. علی لاریجانی، رییس مجلس در واکنش به این تجمع، معترضان را افرادی «غوغاسالار»، «کج فهم» و« بی منطق» خواند.
حال با این پیشینه، رهبر جمهوری اسلامی در سخنان روز یکشنبه خود می گوید: «در این زمینه اظهار نظری نمی کنم البته شعارهای اکثر تجمع کنندگان بد نبود اما برخی شعارهای تند دادند که طبعاً این دانشجویان نیز باید نقدپذیر باشند.»
آیت الله خامنه ای در حالی به «نقد پذیر» بودن این دانشجویان رضایت می دهد که هم رییس مجلس شورای اسلامی و هم بسیاری زا نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار برخورد شدید با توهین کنندگان به مجلس شده بودند.
اگر این موضعگیری رهبر ایران را در کنار دیدگاه دیگر وی بگذاریم می توان پی برد که محور سخنان روز یکشنبه آیت الله خامنه ای دفاع کامل از دولت احمدی نژاد در دعوای دیگری است که میان اصولگرایان جریان دارد و آن جدال بر سر اسفندیار رحیم مشایی است
خامنه ای در جلسه روز یکشنبه، «درباره سخنان یکی از دانشجویان در انتقاد از عملکرد برخی همکاران رئیس جمهور گفت: من در این زمینه ورود و قضاوتی نمی کنم البته ممکن است اشکال و ایراد وارد باشد اما باید مسائل را اصلی – فرعی کرد و مراقب بود که مسائل درجه دوم، جای مسائل اصلی و تعیین کننده را نگیرد.»
اهمیت موضعگیری رهبر جمهوری اسلامی از آن رو روشن می شود که وی و سپاه پاسداران مهمترین حامی دولت محمود احمدی نژاد بودند که در جریان انتقادهای اصولگرایان سرشناسی چون آیت الله محمد تقی مصباح یزدی، محمد یزدی، احمد توکلی و سید حسن فیروزآبادی، رییس ستاد نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، از اسفندیار رحیم مشایی بر سر «مکتب ایرانی»، باید تکلیف خود را روشن می کردند.
آیت الله خامنه ای در اظهارات روز یکشنبه خود بر این نکته تاکید کرد که «باید مراقب بود مسائل درجه دوم، جای مسائل اصلی و تعیین کننده را نگیرد.» در ادبیات رهبر جمهوری اسلامی مشخص است که موضوع اسفندیار رحیم مشایی که به یک دغدغه برای اصولگرایان تبدیل شده است یک موضوع درجه دوم تلقی می شود و نباید دولت را به خاطر آن تحت فشار قرار داد.
از یکسال پیش که اعتراض های خیابانی به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری به شدت از سوی سپاه پاسداران و با دستور مستقیم رهبر جمهوری اسلامی ایران سرکوب شد آیت الله خامنه ای ذره ای از حمایت از دولت مطلوب خود عقب نشینی نکرده است.
اگر تا دیروز اصلاح طلبان مورد عتاب رهبر ایران بودند امروز به اصولگرایان نیز «تذکر جدی» داده می شود که از دولت محمود احمدی نژاد حمایت کنند. به نظر می رسد بازی درون اصولگرایان با موضعگیری های اخیر آیت الله خامنه ای به نفع احمدی نژاد رقم خورده است.یت اللهآ
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • StumbleUpon
  • Donbaleh
  • Technorati
  • Balatarin
  • twitthis

۱۹ مرداد ۱۳۸۹

موج تازه حمله به رحیم مشایی؛ آیا چشم اسفندیار دولت دهم هدف قرار می گیرد؟

اظهارات تازه اسفندیار رحیم مشایی، رییس دفتر رییس دولت دهم، در باره لزوم معرفی مکتب ایرانی به جای مکتب اسلام، بار دیگر خشم اصولگرایانی را برانگیخت که از چند سال پیش چشم اسفندیار دولت محمود احمدی نژاد را نشانه رفته اند.
تفاوت دور تازه انتقادها از رحیم مشایی به دایره وسیع تر و بلندپایه تر منتقدین رییس دفتر محمود احمدی نژاد باز می گردد. در حالی که دایره منتقدین در گذشته بیشتر روحانیون درجه پایین، ائمه جمعه و یا حداکثر برخی از نمایندگان تندرو مجلس را در بر می گرفت این بار افراد استخوانداری در طیف اصولگرایان نظیر آیت الله محمد تقی مصباح یزدی ، آیت الله محمد یزدی و سرلشکر سید حسن فیروزآبادی پیکان حمله را به سوی اسفندیار رحیم مشایی نشانه رفته اند.
ویژگی این افراد حمایت از دولت اصولگرا در برابر مخالفان سر سخت آن در جامعه که در قالب جنبش سبز فعالیت می کنند و همراهی با خواسته های محمود احمدی نژاد است. اما به نظر می رسد به رغم هزینه های گسترده ای که اصولگرایان در یکسال گذشته برای دولت آقای احمدی نژاد صرف کرده اند و تا بی اعتبار کردن نظام جمهوری اسلامی به دلیل سرکوب گسترده معترضان به نتیجه انتخابات پیش رفته اند، این دولت نتوانسته نه در عرصه داخلی و بویژه اقتصادی سبد اصولگرایان را پر بار کند و نه در عرصه خارجی به امتیازگیری از قدرت های بین المللی در عرصه برنامه هسته ای دست بزند.
از سوی دیگر، گسترده شدن دایره اقتدار و چالش قوه مجریه با مجلس و قوه قضاییه که در برخوردهای اخیر آن با رییسان مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه رخ نمود و همچنین تلاش برای کنار زدن روحانیت از ارکان اصلی حکومت، اصولگرایان را به این نتیجه رسانده که دولت محمود احمدی نژاد در صدد خالی کردن زیر پای آنها با استفاده از امکانات این طیف است.
همچنین سخنان اسفندیار رحیم مشایی گامی در مسیر تبلیغات زودرس انتخابات ریاست جمهوری ارزیابی شده است که همواره محل نزاع و رقابت در طیف اصولگرایان بوده است.
با توجه به حملات شدید و گسترده ای که اصولگرایان سنتی علیه رحیم مشایی و به طور غیر مستقیم محمود احمدی نژاد صورت داده اند یک نکته بارز مشخص شد و آن اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران و آیت الله علی خامنه ای به رغم تمام تلاش های خود نمی توانند به جامعه و نظام بین المللی بقبولانند که سیستم سیاسی ایران با وجود اخراج اصلاح طلبان همچنان یکدست است.
در غیاب اصلاح طلبان در حکومت، اکنون اختلافات درون اصولگرایان به شدت رخ نموده و نتیجه آن سازگاری کوتاه مدت با یکدیگر و در نهایت حذف یکی از آنها در صورت ادامه حیات نظام جمهوری اسلامی است.
در این میان و برای حل بحران اخیر درون جناحی، موضعگیری دو نیروی اساسی در جمهوری اسلامی ایران ضروری است. نخست سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در بسیاری از حوزه ها امتیازات زیادی از دولت محمود احمدی نژاد دریافت کرده و به عنوان مهمترین حامی پادگانی آن در آمده است. نیروی دوم، رهبر جمهوری اسلامی است که در خطبه های نمازجمعه روز 29 خرداد سال 1388 اعلام کرد که «نظرات آقای رییس جمهور به نظرات وی نزدیک است.»
آیت الله خامنه ای در یکسال گذشته بارها در داوری بین دولت و سایر نهادها بویژه مجلس شورای اسلامی به صراحت یا به صورت تلویحی جانب دولت احمدی نژاد را گرفته است. اکنون وی با توجه به موج شدید حملات علیه اسفندیار رحیم مشایی باید تصمیم بگیرد که همچنان از دولت محمود احمدی نژاد و شخص رییس دولت دهم حمایت کند یا اینکه قلوب سایر اصولگرایان را تحبیب نماید.
بی تردید موضع آیت الله خامنه ای در این زمینه کافی نخواهد بود چون این محمود احمدی نژاد است که با توجه به اطلاعش از نیاز نظام جمهوری اسلامی به وی اکنون در موضع برتری قرار دارد و بدون شک حاضر نخواهد شد تا از اسفندیار رحیم مشایی که گفته می شود مراد اوست دست بکشد.  
دولت دهم بدون آقای رحیم مشایی یکی از پایه های اصلی خود را از دست خواهد داد و شاید دستور رهبر جمهوری اسلامی به حذف وی، به قهر رییس دولت دهم برای پایداری بر موضع خود منجر شود.
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • StumbleUpon
  • Donbaleh
  • Technorati
  • Balatarin
  • twitthis